21 mars 2007

Kulturen gryr: Öresunds Filmfestival tillbaka

Så är de svåra åren äntligen förbi och Natfilmfestivalens utlöpare tillbaka, om än i ganska liten skala: tio filmer i Malmö och tolv i Lund, i lika många dagar med början i kväll. Ja, bara en film om dagen i varje stad; det torde väl utgöra ett absolut minimum för vad man kan kalla en festival alls, men jag ska inte vara tjurig. Arrangörerna säger att det blir en större satsning på vår sida av sundet nästa år. Fint!

I Köpenhamn finns det förstås betydligt mer att se, och arrangörerna har varit vänliga nog att införa ett partoutkort (elegant namn, inte sant?), och typiskt danska nog att inte acceptera något annat betalningsmedel för det än Dankort. Tur att det finns ett i familjen! Bland det jag ser mest fram emot finns, förutom filmer av etablerade mästare som Apichatpong Weerasethakul, Tsai Ming-Liang, Bahman Ghobadi och Jia Zhang-Ke -- fast just Jias film har jag redan sett, och den var ju som väntat helt fantastisk -- också intressanta filmer från Mali och från Bali, ny filippinsk stumfilm, en digital Don Quijote, en sydkoreansk film tillägnad Roy Andersson (!), Paul Verhoevens andravärldskrigsfilm och den kinesiska Un Certain Regard-vinnaren. Jag tänker inte lova att jag bloggar om allt. Erfarenheten visar att jag bör vara väldigt försiktigt med att lova någonting alls när det gäller bloggen. Ack ja.

Inga kommentarer: