24 februari 2006

Kulturskymning: Öresunds Filmfestival heldansk i år

De senaste åren har Danmarks största filmfestival, Natfilm Festivalen, spillt över på den svenska sidan av sundet och förlagt några dussin visningar till Malmö och Lund under baneret "Öresunds filmfestival". Det har varit ett fint tillfälle att få se filmer som man knappast annars kunnat avnjuta på duk här i trakten -- själv har jag t.ex. passat på att se favoriter som Demonlover, The Saddest Music in the World, I'm Going Home och The World.

I år blir det dessvärre inga visningar i Sverige. "Men vi håber, at det igen vil lykkes næste år," hälsar festivalledningen i mejl. Det hoppas jag förstås också, men fan tro't. Jag undrar om det här har något att göra med "Ledig lokal"-skylten som nu pekar upp mot ovanvåningen i Spegelnhuset vid Stortorget -- förut hade Triangelfilm sitt huvudkontor där, nu har de dragit iväg till Stockholm och förmodligen tagit några avgörande eldsjälar med sig. Mycket tråkigt.

Nåja, då är det är väl bara att skaffa Öresundspendlarkort och avisera för arbetsgivaren att man kommer att ta ett rejält bett i sitt flexsaldo den vecka det beger sig. Söker någon mig mellan 24 mars och 2 april kommer jag att vara i Köpenhamn! Natfilm släpper programmet först på fredag, 3 mars, men en liten elektronisk fågel har viskat i mitt öra att man -- preliminärt -- kommer att kunna se nya filmer av bl.a. Kitano Takeshi, Alexandr Sokurov, Hou Hsiao-Hsien och Atom Egoyan, och det krävs mer än ett litet halvbräckt vattendrag för att hålla mig borta från så högklassigt godis.

Inga kommentarer: