19 april 2005

Cannes 2005: Hou, Egoyan, Jarmusch m.fl.

Bland årets tävlande vid Cannesfestivalen finns trevliga namn som Atom Egoyan, Lars von Trier, Gus Van Sant, Michael Haneke, David Cronenberg, Hou Hsiao-Hsien, Jim Jarmusch och bröderna Dardenne. Utom tävlan och/eller i lägre klasser hittar man filmer av bl.a. Suzuki Seijun, Woody Allen och François Ozon. Hela listan finns här.

Jag tänker inte försöka förutspå någon vinnare, inte ännu i alla fall. Jag brukar ändå alltid tippa fel, och i år vet jag inte riktigt vad jag ska tro om att Emir Kusturica är juryordförande. Han är säkert trevlig, men jag har svårt för hans filmers förvisso säregna blandning av vardagsfantasy och tragedibuskis, och jag har inte en susning om vad han har för smak.

Tillägg 22/4: Shu Qi lär ha inte bara en utan tre huvudroller i Hous film, enligt en artikel i Taipei Times. Då utnämner jag nog den till favorit i alla fall.

Tillägg 24/4: Övriga jurymedlemmar är bl.a. Toni Morrison, Agnès Varda, Salma Hayek, John Woo och Fatih Akin.

Tillägg 4/5: Hastigt och lustigt har även Hong Sang-Soo fått med en film i tävlan. Hong är den regissör jag aldrig sett någon film av som jag brinner hetast av längtan efter att få se någon film av.

Inga kommentarer: