16 april 2005

Cahiers du cinéma fyller 600, firar med Kitano

Jag fick just hem det 600:e numret av Cahiers du cinéma. De har för vana att låta någon filmkändis (t.ex. Godard, Scorsese) agera gästredaktör när de fyller hundratal, så de frågade Kitano Takeshi om han hade lust. Det hade han, däremot inte tid, så han föreslog i stället en liten lek som nu blivit ett skojigt supplement till själva tidningen: en "ciné-manga" där en hel hög andra filmare fått sätta ihop var sin liten historia genom att välja ut några av Kitanos fotografier (ur en repertoar på 69 stycken) och sätta text till dem. Antog utmaningen gjorde t.ex. Catherine Breillat, Apichatpong Weerasethakul, Hong Sang-Soo, Arnaud Desplechin, Gus Van Sant och Kurosawa Kiyoshi. Resultatet har blivit väldigt varierat och demonstrerar tydligt att en konstnär med talang kan göra intressanta saker med vilket medium som helst.

I själva tidningen finns en stor Fassbinderspecial, artiklar om bl.a. Kings and Queen och Tarr Belas Damnation, och en omfattande genomgång av Apichatpong Weerasethakuls kortfilmer vilken jag tänker läsa med lupp och entusiasm (bäva månde mitt fransklexikon).

Lösnummer av Cahiers kan man köpa från Info Presse. Med porto till Sverige kostar det en hundring ungefär. Tillägg 22/4: Enligt en artikel i Libération tänker Cahiers snart göra alla sina gamla nummer (ja, alla!) tillgängliga på webben.

När jag bläddrade lite förstrött i tidningen upptäckte jag att Chris Marker har gett sin katt Guillaume-en-Egypte medregissörscredit på den kommande dvd-utgåvan av Le Tombeau d'Alexandre. Sympatiskt.

Inga kommentarer: