14 juli 2009

Halvårsbokslut

Böcker jag läst hittills i år:

Carina Burman, Vit som marmor
Gun-Britt Sundström, Maken
Herta Müller, Hjärtdjur
Elfriede Jelinek, De utestängda
Mary Shelley, Frankenstein
Susanna Alakoski, Svinalängorna
Martina Lowden, Allt
Zadie Smith, White Teeth
Marguerite Duras, Lol V. Steins hänförelse
Lotta Lotass, Aerodynamiska tal
Marguerite Duras, Dödssjukdomen
Emily Perkins, Novel About My Wife
Marguerite Duras, Emily L.
Dorothy L. Sayers, Gaudy Night
Irène Némirovsky, Suite française
Marjaneh Bakhtiari, Kalla det vad fan du vill
Marguerite Duras, Älskaren
Lotta Lotass, Den röda himlen
Françoise Sagan, That Mad Ache [La Chamade översatt av Douglas Hofstadter]

Böcker jag tänkt läsa resten av året:

Douglas Hofstadter, Translator, Trader [om Saganöversättningen]
W.G. Sebald, Svindel: känslor
Mircea Cartarescu, Nostalgia
Thomas Pynchon, Inherent Vice
Murakami Haruki, Sputnikälskling
Philip K. Dick, Valis
Ernst Brunner, Yngling på guld
Peter Weiss, Motståndets estetik
Don De Lillo, Underworld
Terry Pratchett, Making Money
Stendhal, La Chartreuse de Parme
Thomas Mann, Buddenbrooks
Jorge Semprun, Tjugo år och en dag
Jean Echenoz, Nollmeridianen
Witold Gombrowicz, De besatta
Willy Kyrklund, Polyfem förvandlad
Jacques Roubaud, Någonting svart
Georges Perec, Tvåhundrafyrtiotre vykort i sanna färger
Julio Cortázar, Hoppa hage [läsart 2]
Sadeq Hedayat, Den blinda ugglan
Imre Kertész, Den engelska flaggan
Marcel Beyer, Kaltenburg
Roberto Bolaño, Om natten i Chile
Jean-Marie Gustave Le Clézio, Rapport om Adam
Alain Robbe-Grillet, Omtagning
Carsten Jensen, Vi, de druknede
Rainer Maria Rilke, Malte Laurids Brigges anteckningar
Leif G.W. Persson, Samhällsbärarna
Marcel Proust, På spaning efter den tid som flytt
Carl-Henning Wijkmark, Jägarna på Karinhall
Neal Stephenson, Anathem

Efter förra årets lyckade experiment med Les Bienveillantes (och ett par till sedan dess) har jag nu med fullgången hybris bestämt mig för att jag minsann klarar riktigt bra att läsa på franska, och har lovat mig själv att läsa minst en fransk bok i halvåret resten av livet -- med reservation för senilitet, och kanske för blindhet (ty jag hör franska mycket sämre än jag läser).

2010 blir det facklitteratur, åtminstone första halvåret. Den franska bok som ligger bäst till är Tu n'as rien vu à Hiroshima.

Jag registrerade mig förresten på bokhållaredapåsajten LibraryThing ganska nyligen. Jag har bara matat in de böcker jag läst i år, men sajten tipsar redan glatt om folk vars bibliotek har likheter med mitt eget. Jag har fått för mig att en av dessa människor kan vara Martina Lowden. Jag har dock inga konkreta belägg och tänker inte heller göra något som kan bidra till att dementera det.

Andra intressanta bloggar om: , , , ,

Inga kommentarer: