29 juli 2005

Rosenbaum om The World

Nej då, jag har inte lagt ner bloggen -- jag har bara lite sommarstiltje i huvet. Som ett litet livstecken ber jag att få rekommendera Jonathan Rosenbaums recension av Jia Zhang-Kes film The World, som jag förut i bloggen kallat den bästa nya filmen jag sett i år, och det gäller fortfarande. (Förvisso nätt och jämnt: det slumpade sig så att jag såg Apichatpong Weerasethakuls Tropical Malady under förra årets sista vecka.) Han lyckas klart bättre med att förmedla filmens företräden än vad Emmanuel Burdeau gjorde i Cahiers du cinéma, åtminstone (och kanske är det orättvist att döma av den) i något haltande engelsk översättning. Själv skulle jag vilja tillägga att den filmkopia som visades på Öresunds Filmfestival hade den snyggaste överföringen av digitalvideo till celluloid jag någonsin sett -- bilden kändes otroligt levande på ett sätt jag sällan känt. Jag kan för lite om filmtillverkningsteknik för att riktigt kunna förstå hur den känslan uppstod, men det var naturligtvis inte enbart en fråga om överföringsteknik.

I helgen avslöjas programmet för årets upplaga av Köpenhamns filmfestival, vars existens jag tills ganska nyligen glömt bort. Minst en till synes omistlig film ska visas där: den ungerska Sorstalanság (eng. Fateless) med manus av Imre Kertész efter sin egen till stor del självbiografiska roman som på svenska kallats både Steg för steg och Mannen utan öde. Festivalen pågår 18-28 augusti.

Inga kommentarer: